zakładka informacyjna


tytuł projektu:

Przez matematykę do ekologii - Zbiór zadań matematycznych o tematyce ekologicznej dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum

koordynator projektu:
Tomasz Walkowicz
tel.(012) 631 57 31
e-mail: biuro@fwie.eco.pl

czas realizacji projektu:
2003 r.

strona internetowa projektu:
Sponsorzy projektu
Projekt dofinansowano ze środków:

Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie

:: Aktualnie realizowane projekty ::

Projekty czasowe

| 2003 r. |

Przez matematykę do ekologii - Zbiór zadań matematycznych o tematyce ekologicznej dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum

Celem projektu jest pobudzenie i wzrost świadomości ekologicznej nauczycieli matematyki i uczniów poprzez wprowadzenie do programu lekcji matematyki zadań poruszających tematy związane z ochroną środowiska. Świadomość ekologiczna coraz częściej w badaniach opinii młodych ludzi wskazywana jest jako znaczna wartość społeczna. Dlatego też edukacja ekologiczna powinna być prowadzona w sposób żywy i ciekawy, by zainteresowanie dzieci i młodzieży było jak największe. Zadania matematyczne wskazujące liczbowo problemy stanu środowiska mogą być tego najlepszym przykładem, gdyż młodzież będzie w stanie sama policzyć np. ilość odpadów trafiających na składowisko odpadów komunalnych (i koszty ich składowania, ilość wody zużywanej podczas kąpieli i brania prysznica, ilość energii potrzebnej do ogrzania jednego pomieszczenia, i potrzebną ilość węgla do jej uzyskania, itp.). Takie zadania rozwiązywane na lekcji "nieekologicznej" jaką jest matematyką będą w stanie zachęcić młodzież do przyjaznych środowisku zachowań. Proponowane przez nas zadania mają również walor społeczny - uczą modnego obecnie bioregionalizmu, czyli dumy i znajomości lokalnego otoczenia i prezentowane zadania dotyczyły będą lokalnych i wojewódzkich zagadnień związanych z ochroną środowiska. Będą to np. informacje o składowisku odpadów w Baryczy, Wiśle płynącej przez województwo i Kraków, zakładach przemysłowych z regionu, itp. Zadania będą też służyły kształtowaniu zachowań proekologicznych, np. poprzez zadania porównujące koszty i emisje przy różnych metodach ogrzewania; oszczędności jakie może przynieść (dla domowego budżetu) segregacja odpadów, ocieplenie budynku i/lub zmiana paliwa w samochodzie (z benzyny na gaz), itp. Będą pobudzać zainteresowanie młodzieży problematyką ochrony środowiska, zachęcać do jej zgłębiania podczas dalszej edukacji, a w dalszej perspektywie do udziału w projektach służących ochronie środowiska (lub realizacji własnych). Będą również pobudzać wyobraźnie i kształtować świadome i pro-ekologiczne postawy konsumenckie.
W ramach projektu planujemy przygotowanie przez nauczyciela biologii i ochrony środowiska wraz z metodykiem nauczania matematyki zbioru zadań matematycznych o tematyce ekologicznej dla młodzieży szkół podstawowych i gimnazjów, a także opracowanie strony internetowej i ulotki zawierającej przykładowe zadania, które będą promowały ten zbiór zadań. Będziemy również promowali ten zbiór zadań podczas warsztatów dla nauczycieli z województwa małopolskiego. Zbiór zadań będzie przekazywany nieodpłatnie nauczycielom z województwa małopolskiego.